Profesionalni vozači više neće morati imati završenu školu

0

Profesionalni vozači u Federaciji BiH više neće morati imati završenu strukovnu školu za zanimanje vozača, piše Večernji list BiH.

Nema ljudi, a ni zanimanja

Zbog svakodnevnih komplikacija i nemogućnosti pronalaska dovoljnog broja profesionalnih vozača, krenulo se u izmjenu Zakona o cestovnom prevozu FBiH. Usvajanje ove izmjene podrazumijeva brisanje dosadašnjeg obaveznog uslova koji su morali ispunjavati profesionalni vozači autobusa i teretnih vozila – obaveze završetka trećeg stepena stručne spreme za zanimanje vozača motornog vozila. Kako se navodi u obrazloženju i razlozima donošenja navedene izmjene Zakona o cestovnom prevozu FBiH, veliki broj tvrtki koje se bave prevozom putnika i tereta u FBiH suočava se s problemom nedostatka vozača autobusa i teretnih vozila kategorije C i D.

Problem nedostatka voznog osoblja nastaje zbog povećanog obujma posla u djelatnosti prevoza, kao i velike potražnje za voznim osobljem i sve češćih odlazaka na rad u zemlje Europske unije. – S druge strane, u FBiH osoba, uz to što ima diplomu završenog fakulteta ili bilo koje srednje škole, mora imati i treći stepen stručne spreme za zanimanje vozača motornog vozila jer bez toga ne može dobiti certifikat za obavljanje poslova vozača autobusa ili kamiona. Nametanjem ove obaveze doprinosi se nedostatku voznog osoblja – stoji u obrazloženju.

Također se navodi kako edukacija i priljev novih vozača motornih vozila iz srednjih škola nisu ni približno dovoljni za zadovoljenje potreba gospodarstva. Zbog navedenog se većina prevoznika u FBiH suočava sa sve izraženijim problemom popunjavanja radnih mjesta vozača autobusa i teretnih vozila. Mnogi gradovi i općine u FBiH nemaju srednjoškolske ustanove za školovanje ove vrste kadrova, što također doprinosi njihovu deficitu na tržištu rada.

RS već donio propis

Problem je, stoji u obrazloženju spomenutog zakonskog rješenja, toliko izražen da prijeti značajnim smanjenjem obujma prevoza putnika i roba, odnosno prepuštanjem prevoza putnika i tereta stranim prevoznicima iz regije i EU-a, što bi zbog nedostatka voznog osoblja moglo dovesti do zatvaranja djelatnosti nekih tvrtki. Zatvaranje tvrtki bi pak prouzročilo ogromne štete, kako u procesu proizvodnje roba tako i u sferi javnog prevoza putnika.

U obrazloženju se također navodi kako analiza propisa iz zemalja okruženja i EU-a pokazuje da u većini zemalja na mjestu vozača može raditi svaka osoba koja završi srednju školu i ima odgovarajuću kategoriju za upravljanje autobusom odnosno teretnim vozilom. U nekim zemljama ne moraju imati ni završenu srednju školu. Republika Srpska već je ranije donijela propis prema kojem je dovoljno da osoba ima završenu srednju školu i položen vozački ispit za kategoriju autobusa ili teretnog vozila kako bi radila kao profesionalni vozač.

Predsjednik Udruge prijevoznika RS-a tvrdi da je iz BiH od 2019. godine do sada otišlo više od 5000 profesionalnih vozača. Također, preregistrirano je između 1200 i 1300 prevozničkih tvrtki iz BiH u Sloveniju. Svakoj prevozničkoj tvrtki u BiH, ovisno o njezinoj veličini, nedostaje jedan, dva, pet, deset, pa i 50 vozača. Primjerice, u Banjoj Luci na Zavodu za zapošljavanje nema ni jednog profesionalnog vozača. Natječaji se stalno raspisuju, međutim, vozača koji može sjesti u kamion i otići na put u Europsku uniju – Nizozemsku, Njemačku… – nema.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here