Benzinske pumpe se zatvaraju, BiH bi mogla ostati odsječena od nafte, cijene goriva rastu

0

Dani kada ste u bilo koje doba noći mogli navratiti na bilo koju benzinsku pumpu koju ugledate su prošlost, kako trenutačno stvari stoje, piše Večernji list BiH. Sugovornik iz prevozničkog sektora ovih nam je dana pričao o noćnim relacijama kroz BiH i tami zbog koje mora držati oči širom otvorene.

– Krenite od Mostara do Sarajeva i iznenadit ćete se koliko benzinskih pumpi ne radi u noćnim satima. Nakon dnevne smjene zaključavaju svoja vrata. Moram priznati da je osjećaj jeziv, kao da je ratno vrijeme, svako malo naiđete na zatvorenu pumpu, a da ne pričam o onima koje su trajno zatvorile svoja vrata – priča nam sugovornik. Sve je to u kontekstu svjetske naftne krize koju je prouzročio rat u Ukrajini, ali i posljedice pandemije. Situacija se debelo prelijeva i na nas. Cijene goriva već prelaze 3,50 KM po litri. Prije tri sedmice bile su bliže 3 KM. Više nema onih poskupljenja za 5 feninga početkom sedmice, sada cijene rastu dramatično i nitko ne može tvrditi da će sve stati na ovome. – Prvo zatvaranje pumpi u večernjim satima počelo je u pandemiji zbog “lockdowna” i onda, kada je sve prošlo, kupci su se teže navikavali na te večernje rute.

Jednostavno, vremena su takva da putuje tko mora. I onda se dogodio rat koji je dodatno uzdrmao već potresena tržišta. Po logici stvari, mi smo se ove godine trebali oporavljati od koronavirusa, a tržište rasti jer bi zavladao optimizam zbog kraja zdravstvene krize. Pogodilo nas je nešto još gore, više nemamo pojma gdje će ovo završiti, pa konkretni oporavak od korone nije ni počeo. Sada je ovo splet svih kriza i tko može tvrditi da već sutra litra goriva neće koštati 4 ili 5 KM, a da ne spominjem dvoznamenkaste brojeve kakve neki već predviđaju u godinama koje predstoje ako rat potraje i ako se ne nađu dugoročna rješenja za smanjenje energetske ovisnosti – priča nam sugovornik.

Nedavno je ekonomski analitičar Siniša Vukelić istaknuo mogućnost da BiH bude potpuno odsječena od nafte ako EU zabrani izvoz u zemlje koje ne podržavaju njegovu vanjsku politiku, a tko može tvrditi da se to neće dogoditi. I ekonomski stručnjak Miloš Grujić ovih je dana podsjetio na najavu Organizacije zemalja izvoznica nafte (OPEC) da će smanjiti proizvodnju za dva miliona barela dnevno i to je najveće smanjenje od početka pandemije. Odluka je na snazi od novembra, onog prijelaza u hladnije razdoblje oko kojeg je Evropa s pravom zabrinuta. Stručnjak ističe da je sve neizvjesno kada je budućnost u pitanju.

– Svjedoci smo da se cijene goriva mijenjaju i nekoliko puta dnevno. Morat ćemo se prilagođavati, a dugoročno ne možemo ništa prognozirati. Neizvjesnost dijeli cijeli svijet – ističe Grujić. Ovih dana pojedini analitičari izbacili su cijenu litre benzina u Rusiji. Dok vode surovi rat u Ukrajini i Europi dižu visoke cijene, tamo litra benzina košta oko 1,65 KM. Ovisno o državi, u Evropi su cijene na benzinskim pumpama dvostruko, a negdje i trostruko više. Ipak, neke države izborit će se s ovom situacijom, osobito zato što imaju jake temelje, stabilno političko uređenje koje daje sklad svemu ostalom, zatim su tu jaka gospodarstva koja mogu podnijeti razne nedaće.

Nažalost, s BiH nije takav slučaj. Među najpretraživanijim pojmovima u ovoj zemlji su sutrašnje cijene goriva. U ovom trenutku nema nikakvih dobrih najava. Oči mnogih uprte su u novembar. Smatra se da cijene nafte na svjetskoj razini neće dosegnuti kritičnih 147 dolara kao u početnoj fazi ruskog napada na Ukrajinu, a nada postoji da bi se cijena mogla stabilizirati u rasponu između 90 i 100 dolara, a ta stabilnost ne odnosi se na BiH na koju će se sve odraziti visokim cijenama goriva. Hoće li godina završiti u ljepšem tonu, uvelike ovisi o geopolitičkim zbivanjima.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here