Četvrtak, 1 Maja, 2025

Prevoznici prijete blokadom. Forto: Regionalno nastupiti kako bi se riješilo problem

Odbijanje Evropske komisije da ih izuzme iz viznog režima u EU otežava posao tim prevoznicima do te mjere da će neki, ako se nastavi zatezanje iz Brisela, morati zatvoriti firme u BiH i otići u EU – kaže Forto.

Nakon što je za ponedjeljak, 28. aprila, najavljen dolazak oko hiljadu kamiona u Sarajevo, ministar prometa i komunikacija Edin Forto održao je sastanak s predstavnicima prevoznika. Kazao je kako postoji niz problema koje su prevoznici istaknuli u javnosti i prethodnoj komunikaciji, piše Večernji list BiH.

Naglašeno je da postoji više stvari koje otežavaju njihov rad. Problemi se ne tiču samo sektora prometa i komunikacija, već prelaze i na entitetski nivo te uključuju i druge institucije poput sektora sigurnosti, UIO BiH, Granične policije BiH i slično. Unapređenje njihovog statusa na graničnim prelazima i boravka u EU jedan je od najvećih problema za naše prevoznike, ali i regionalno, pa i za pojedine članice EU-a. Vozači kamiona i autobusa, kao i neki u regiji, diskriminisani su u odnosu na mašinovođe i pilote, jer im se boravak u EU tokom transporta računa kao da su tamo boravili sa svojim porodicama, iako su samo radili svoj posao. Odbijanje Evropske komisije da ih izuzme iz viznog režima dodatno otežava posao tim prevoznicima, i neki bi, ukoliko se zatezanje iz Brisela nastavi, mogli biti prisiljeni zatvoriti poslove u BiH i preseliti u EU – naveo je Forto. Istakao je da bi to imalo velike posljedice na ekonomiju BiH.

– Razgovarali smo o širokom spektru tema. Ono što mogu reći jeste da ćemo nastaviti naše napore da s EU-om pokušamo riješiti problem ograničenja da se može boraviti samo 90 dana unutar 180 za naše vozače. Pokrenuo sam u Vijeću ministara BiH formiranje međuresorne radne grupe unutar institucija BiH koja će se baviti transportom. Odluka je u fazi pripreme za Vijeće ministara BiH i nadam se da će ostali ministri to podržati. Regionalno smo pokrenuli inicijativu za olakšice u transportu, posebno prilikom prelaska granica, i na sljedećoj ministarskoj konferenciji koja će se održati u Srbiji sredinom maja zatražit ću da se zajednički nastupi prema EU kako bi se riješio problem boravka vozača – kazao je.

Istakao je i da njihov problem nije samo vezan za boravak vozača, već i za sistem u BiH, digitalizaciju koju zagovaraju i traže kako bi lakše poslovali i mogli konkurisati mnogo većim tržištima poput Poljske i drugih u EU.

– U narednim danima imenovat ću savjetnika u Uredu koji će se baviti isključivo olakšicama u transportu i koji će držati sedmične sastanke s prevoznicima kako bi se sistematski riješili problemi – zaključio je Forto.

Cijenu plaćaju građani

Prevoznici traže od vlasti BiH da učine više kako bi se omogućio duži boravak bh. vozača na teritoriji EU-a, digitalizacija ovog sektora, povrat akciza i smanjenje zadržavanja bh. kamiona na graničnim kontrolama – ukratko, sve ono što već imaju vozači zemalja iz regiona. Ako ih vlasti ne budu slušale, za 28. ovog mjeseca najavljuju potpunu obustavu drumskog saobraćaja u zemlji sve dok se ne ispune njihovi zahtjevi. Iako su iz Konzorcija godinama upozoravali vlast da će neuređeno stanje u transportnom sektoru stalno povećavati opšte troškove, kažu da ih niko nije slušao.

– Građani BiH su osjetili šta znači ova naša priča. Cijene proizvoda su porasle, troškovi transporta su također porasli, jer institucije u BiH ne razumiju ili ne žele napraviti iskorak – kaže prof. dr. Velibor Peulić, glavni koordinator Konzorcija “Logistika BiH”.

U Konzorciju smatraju da se moglo učiniti više na izmjeni takozvanog pravila 90/180 EU, koje naše vozače, za razliku od ostalih, tretira i kažnjava zbog dužeg boravka kao turiste, a ne kao profesionalne vozače. Prevoznici su godinama upozoravali vlasti da se, po uzoru na Crnu Goru, mora riješiti povrat barem 50% akciza, da se ovaj sektor – kao u Hrvatskoj, Srbiji i Sloveniji – digitalizira te da se smanji vrijeme kontrole na granicama, koje sada po jednoj vožnji iznosi čak 16 sati. Prevoznici su vlastima dali rok do 25. aprila. Tri dana kasnije, ako ne bude napretka, najavljuju potpunu obustavu drumskog saobraćaja u zemlji.

– Sve se to može riješiti za nekih deset dana. Zato ćemo jasno označiti ko je bio uzročnik svih ovih problema u posljednjih 20 godina – poručuje Peulić.

VIJESTI

Najnovije vijesti