Ponedjeljak, 27 Oktobra, 2025

BiH i Hrvatska otvaraju nove granične prijelaze: Gradiška i Svilaj uskoro bi mogli sklopiti sporazum

Sad, kada su okončane infrastrukturne pretpostavke, a riješeni su i administrativni aspekti, kako doznaje Večernji list, uskoro bi mogao biti donesen novi sporazum između dviju država o graničnim prijelazima ili eventualno aneks postojećeg sporazuma kako bi se riješila kategorizacija novog graničnog prijelaza. Nakon što je Republika Hrvatska završila izgradnju pristupne brze ceste od Stare Gradiške do čvora u Novom Varošu, stvoreni su preduvjeti za ubrzanje aktivnosti na ispunjavanju preduvjeta za konačno puštanje u promet novog graničnog prijelaza BiH – RH preko novog mosta kod Gradiške, piše Večernji list BiH. Projekt je to na kojem su zajedno radile obje države uz snažnu podršku Europske unije, pa iako je sam most izgrađen još 2022. godine, nije pušten u promet zbog niza razloga.

Ivica Bošnjak, zamjenik ministra sigurnosti Bosne i Hercegovine, potvrdio je kako je pitanje kadrovskog popunjavanja bh. sastava u Mješovitom povjerenstvu praktično riješeno te se uskoro očekuje i konačna potvrda novog kadrovskog sastava bh. izaslanstva, koje će zajedno s kolegama iz Hrvatske raditi na utvrđivanju svih pravila koja se tiču carine i prijevoza robe, sve kako bi novi granični prijelaz postao operativan što je prije moguće.

Posao će, osim Gradiške, vjerojatno obuhvatiti i granični prijelaz Svilaj, koji također nema stalno riješen status, već Vijeće ministara svake godine donosi posebnu odluku kojom se ovaj granični prijelaz otvara za međunarodni promet putnika i određenih vrsta robe (bez veterinarske inspekcije). Osposobljavanje navedenih dvaju graničnih prijelaza, u smislu iskorištavanja njihovih punih kapaciteta za prijevoz svih vrsta robe, bilo bi izuzetno korisno za bosanskohercegovačke privrednike koji se suočavaju s malim brojem operativnih graničnih prijelaza, ali i za prijevoznike općenito, koji su i dalje u nepovoljnijem položaju u odnosu na kolege iz Europske unije zbog pravila 180/90.

Što se tiče aktivnosti s hrvatske strane, završena je izgradnja brze ceste od novog graničnog prijelaza kod Stare Gradiške do čvora u Novom Varošu, nedaleko od autoceste A3, na koju će se cesta spojiti. Na upit o napretku izgradnje brze ceste od mosta na Savi do Okučana te kada će granični prijelaz i prometnica profunkcionirati, iz Službe za odnose s javnošću Hrvatskih cesta poslali su kratak odgovor:

  • Radovi na drugoj fazi projekta su završeni. Po uspješno izvršenom tehničkom pregledu, odnosno po ishođenju uporabne dozvole, cesta će biti puštena u promet – poručili su iz HC-a.

Izgradnja treće faze dionice dužine 3,72 km od čvora Okučani na A3 do čvora Novi Varoš, u vrijednosti od 13,7 milijuna eura, počela je u junu prošle godine. Ipak, za korištenje novog mosta na Savi dovoljna je samo dionica koja je završena, jer se vozači mogu priključiti na postojeću magistralnu cestu, ali prvo treba završiti izgradnju graničnog prijelaza. S bosanskohercegovačke strane granični prijelaz je već izgrađen, dok su radovi na hrvatskoj strani započeli u aprilu prošle godine i još uvijek nisu do kraja završeni. Građevinski dio radova je završen, ali preostala je oprema koja treba biti instalirana, kao i edukacija djelatnika.

Most Gradiška jedan je od 13 investicijskih grantova koje je odobrila Europska unija u vrijednosti većoj od 225 miliona eura. Ukupna vrijednost radova na izgradnji ovog mosta iznosi 19,5 miliona eura, dok su usluge nadzora iznosile 1,8 miliona eura. Troškove izgradnje mosta podjednako su financirali Hrvatske ceste u ime Republike Hrvatske i Ministarstvo prometa i veza Bosne i Hercegovine. Za realizaciju ovog projekta Bosna i Hercegovina koristila je UMTS sredstva iz programa posebne namjene i WBIF grant sredstva, a Republika Hrvatska vlastita sredstva i bespovratna sredstva fondova Europske unije. Most Gradiška spajat će bosanskohercegovačku autocestu s brzom cestom s hrvatske strane.

Drugi projekt, rezultat suradnje dviju zemalja uz podršku Europske unije, je most Svilaj. Most Svilaj dio je međunarodnog paneuropskog cestovnog koridora Vc (Budimpešta – Beli Manastir – Osijek – Sarajevo – Ploče) koji povezuje središnju Europu s hrvatskim Jadranom, a njegovim otvaranjem nadomješta se nedostajuća veza na spoju mreža autocesta Republike Hrvatske i Bosne i Hercegovine.

Značaj za trgovinu

Oba nova granična prijelaza svakako treba posmatrati i u svjetlu potrebe za bržom i učinkovitijom prometnom komunikacijom između BiH i Republike Hrvatske, što se, prema očekivanjima, očekuje da će donijeti brojne koristi bosanskohercegovačkim izvoznicima, ali i općenito doprinijeti rastu vanjske trgovine između ove dvije susjedne i prijateljske države.

VIJESTI

Najnovije vijesti