Srijeda, 26 Novembra, 2025

BiH će dobiti tunel koji će putovanje od Mostara i Sarajeva skratiti za puni sat

Ključna karakteristika tunela Prenj njegova je dužina, zbog koje spada u kategoriju dugačkih tunela i podliježe primjeni svih propisanih mjera sigurnosti u tunelima prema Direktivi 2004/54/EC. Složenost pripremnih procedura, koje su dobrim dijelom rezultat kompleksnosti cjelokupnog projekta izgradnje tunela Prenj – jednog od najdužih u Evropi – određuje i sve aktivnosti koje je potrebno provesti prije samog izbora izvođača i dodjele radova. Ipak, dobra vijest je da je započeo proces eksproprijacije zemljišta.

JP Autoceste FBiH ovih dana objavile su javni oglas radi sporazumnog pribavljanja nekretnina potrebnih za izgradnju dionice autoceste kroz tunel Prenj, i to na osnovu Zakona o eksproprijaciji i Zakona o upravnom postupku. Kada je riječ o pripremi samog projekta, trenutno se radi na izboru nadzora, što zapravo predstavlja posljednji korak prije izbora izvođača radova.

Večernji list ovom prilikom donosi ključne tehničke detalje tunela, koji ga svrstavaju među najduže u Evropi. Prema posljednjim informacijama, nalazi se na devetom mjestu, dok je u kontekstu Bosne i Hercegovine, naravno, na prvom. Dužina desne tunelske cijevi iznosi 10,165 km, a lijeve 10,160 km.

Ključna karakteristika tunela Prenj je njegova dužina, zbog čega spada u kategoriju dugačkih tunela i podliježe svim sigurnosnim mjerama koje propisuje Direktiva 2004/54/EC. Tunel Prenj će se graditi uz poštivanje svih sigurnosnih standarda propisanih EU Direktivom, što podrazumijeva veći profil i pregrade. Planirana je izgradnja i potpuno opremanje obje cijevi za saobraćaj.

Cestovni tuneli, a posebno dugački tuneli na autocestama, predstavljaju veoma složene građevinske objekte sa izrazito zahtjevnim geotehničkim i građevinskim radovima, uz značajan obim elektrotehničkih, mašinskih i drugih radova (saobraćajna oprema, informacijske i komunikacijske tehnologije i sl.). Najveća nepoznanica i rizik u izgradnji tunela jesu stvarni geološki uvjeti sredine kroz koju se tunel probija – koji se ni uz veoma obimna i skupa prethodna geološka istraživanja ne mogu u potpunosti predvidjeti i na taj način smanjiti rizik tzv. nepredvidivih fizičkih uvjeta.

Što se tiče benefita u pogledu saobraćajne povezanosti, protoka ljudi i robe, sigurnosti i efikasnosti, izgradnjom tunela Prenj vrijeme putovanja na relaciji Sarajevo – Mostar skratit će se sa dosadašnja dva sata na nešto manje od jednog sata. Gledano u kilometrima, ovaj objekt će značiti i smanjenje udaljenosti između Mostara i Sarajeva za punih 30 kilometara.

Alun Thomas, nezavisni projektant tunela, prije nekoliko godina je ukazao na dvije ključne činjenice povezane s ovim projektom. Prva je sama dužina tunela od 10 km, istaknuvši da u svijetu postoji samo 22 ili 23 tunela koja su duža, a takve dimenzije povlače brojna pitanja vezana za geologiju i hidrologiju. Drugi važan aspekt je teren, kao i saobraćaj unutar tunela, pa je u tom kontekstu naglasio potrebu visokih sigurnosnih standarda. Veliki tehnički izazov bit će i izgradnja ventilacijskog sistema koji mora omogućiti vertikalno „ispuhivanje“ svih plinova iz samog tunela.

Također, u cijelom projektu radi se i na rješenjima za održavanje, odnosno pranje tunela, pri čemu će se koristiti posebni materijali kojima će rubovi tunela biti obloženi.

IZVOR:VECERNJI.BA

VIJESTI

Najnovije vijesti