Dogovorena je blokada od Vardara do Une, simbolično 16 sati. Tražimo samo primjenu sporazuma. Tih 16 sati simbolično predstavljaju čekanja i zadržavanja vozača na graničnim prelazima, što zapravo odražava našu unutrašnju borbu, izjavio je Velibor Peulić iz konzorcija Logistika BiH.
Ograničeno vrijeme boravka prevoznika iz Bosne i Hercegovine u Evropskoj uniji, koje prema važećim pravilima iznosi 90 dana u svakih 180 dana, postalo je najveća prepreka za sektor međunarodnog transporta. Prekoračenje tog roka često rezultira vraćanjem s granice, novčanim kaznama, pa čak i hapšenjem i deportacijom vozača. Vanjskotrgovinska komora Bosne i Hercegovine (VTKBiH) pokušava pronaći rješenja. Jedna od ključnih inicijativa upućenih Evropskoj komisiji predviđa da se umjesto broja dana uvede ograničenje u satima – konkretno, 2.160 sati boravka u EU. „Problem tog izračuna je što vozač, čim pređe granicu dan ranije ili minut kasnije, troši čitavih 24 sata. Samo jednim tehničkim provedbenim aktom uštedjeli bismo 10 dana, što bi bilo od izuzetne koristi za vozače iz BiH“, izjavio je Vjekoslav Vuković, potpredsjednik VTKBiH.
Prema njegovim riječima, iz Evropske komisije već je stigao odgovor da je ovaj model „tehnički moguć“, ali se još uvijek čeka kada i da li će biti primijenjen u praksi.
U međuvremenu, frustracije u sektoru rastu. Najavljena je simbolična blokada saobraćaja 16. juna – akcija koja bi mogla paralizirati lance snabdijevanja širom zemlje, javlja BHRT.
„Dogovorena je blokada od Vardara do Une, simbolično 16 sati. Tražimo samo primjenu sporazuma. Tih 16 sati simbolično predstavljaju čekanja i zadržavanja vozača na prelazima, što je zapravo odraz naše unutrašnje borbe“, ponovio je Peulić iz Logistike BiH. Ograničenja se temelje na AETR sporazumu koji BiH ima s EU, a kojim se definišu pravila za profesionalne vozače. No, brojni apeli koje VTKBiH upućuje još od 2018. godine, uključujući zahtjeve za povrat akciza na gorivo, ostaju bez odgovora domaćih institucija.
„Vrlo često smo u poziciji da moramo djelovati ispred nadležnih u BiH. Jedna od aktivnosti koju tiho provodimo jeste pokušaj uvođenja pametnih tahografa druge generacije“, otkrio je Zijad Sinanović, direktor Sektora za saobraćaj i komunikacije pri VTKBiH.
Iz Udruženja međunarodnih drumskih prevoznika ističu kako se godinama bore da se ukinu carine i smanje akcize, ali bez uspjeha.
„Trudimo se olakšati posao tim ljudima, a zauzvrat dobijamo ograničeno kretanje po Evropi. Ne znam zašto nam to rade, vjerovatno da nam uzmu i ovo malo vozača što je ostalo u transportu“, rekao je Dragan Marić iz Udruženja međunarodnih drumskih prevoznika tereta.
Slično mišljenje ima i Saudin Parić iz Udruženja prevoznika u međunarodnom i međuentitetskom drumskom saobraćaju:
„Ono čime ne možemo biti zadovoljni jeste odgovor nadležnih institucija, kako na državnom, tako i na entitetskom nivou, na naše prijedloge i inicijative.“
U Komori se nadaju da će se do najavljene blokade ipak pronaći rješenje – jer bi njeno provođenje imalo ozbiljne posljedice po privredu Bosne i Hercegovine. Iako nadležna ministarstva sada pokazuju znake aktivnosti, u Komori poručuju da to čine s velikim zakašnjenjem.
IZVOR:VECERNJI.BA